We hebben een eigen visie op pedagogiek ontwikkeld die wel degelijk geïnspireerd is op verschillende pedagogische stromingen.
Open communicatie
We communiceren open en eerlijk. Kinderen zijn gevoelig en maken op een eigen manier duidelijk wat ze willen of nodig hebben. De kunst is om op zo’n manier met hen te communiceren dat we hen begrijpen en zij ons. Als bijvoorbeeld een van ons een baby een schone luier om gaat doen, zal zij dit eerst tegen de baby zeggen en alles uitleggen wat zij met de baby gaat doen. Op deze manier ontstaan vertrouwen, begrip en respectvol één-op-één contact tussen beiden, en blijft de baby zich veilig, gerust, gezien en gehoord voelen.
Zelf ontdekken
We vinden het essentieel om kinderen de ruimte te geven om vanuit hun eigen behoefte en nieuwsgierigheid te ontdekken en plezier te maken. Dit bevordert hun ontwikkeling. De kinderen bij Klein is Groot krijgen zo veel mogelijk ruimte om zelf de dingen te doen en om te onderzoeken hoe iets werkt. Wat nog niet lukt, daar helpen wij bij. We helpen om het zelf te leren doen. Dit stimuleren we dagelijks. Zo mogen kinderen bijvoorbeeld meehelpen om banaan te snijden tijdens het fruit eten en om tafel te dekken.
We observeren en luisteren aandachtig. We nemen een nieuwsgierige houding aan naar de kinderen.
Kinderen krijgen allerlei materialen aangeboden om mee te spelen, zoals papier, lijm, bladeren, zand, verf en takjes. Ze krijgen de ruimte om te experimenteren. Het is onze ervaring dat ze hierdoor spelend leren en ook hun fantasie volop kunnen gebruiken.
Natuurbeleving
Volop experimenteren en ontdekken dus. Natuurbeleving is in onze pedagogiek ook heel belangrijk. We halen letterlijk de natuur in huis in de vorm van blaadjes, beukennootjes, schors, aarde en dergelijke. En, met toestemming van de ouders, laten we kinderen met goed weer buiten in de tuin in buitenbedjes slapen.
Voldoende aandacht
We hebben bewust gekozen voor kleinere groepen dan is toegestaan. Hierdoor hebben de leidsters meer ruimte en tijd om alle kinderen persoonlijke aandacht te kunnen geven. En we zorgen voor een vast ritme, zodat de kinderen weten waar ze aan toe zijn.
Vast dagritme
Ook belangrijk binnen onze pedagogiek. Bij Klein is Groot geloven we in rust, reinheid en regelmaat. Door een vast dagritme weten de kinderen waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Deze herkenning schept vertrouwen en veiligheid.